Tuesday, July 8, 2014

"MENCARI TUHAN YANG HILANG" Siri 2

Bismillah... Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang



Ketika kita sakit, kita mengadu pada Allah melalui solat dan doa bahawa kita sakit dan memerlukan pertolonganNya. Kemudian ketika sudah melibatkan Allah di awal perjalanan, kita berjalan berikhtiar sehingga Allah menemani perjalanan ikhtiar kita. 

Dalam kes hutang, sebelum mencari solusinya, sebelum kita kecewa, kita libatkan Allah pada permulaan gerak. Kita bermunajat kepada Allah bahawa sia-sia usaha kita tanpa redha Allah. Kita mohon dipermudahkan urusan sejak mula kesusahan dirasai. Dengan cara ini, adakalanya kita tidak perlu menutup hutang dengan hutang yang baru kerana siapa tahu Allah akan membuka hati seseorang untuk memberikan peluang untuk kita melunaskan hutang. 

Disebut melibatkan Allah di permulaannya ialah :

1. Kita muhasabah diri kita kenapa masalah atau penyakit itu terjadi pada diri kita, mengapa rumahtangga tidak bahagia, mengapa banyak hutang, mengapa gelisah, mengapa mudah ditipu dan mengapa kita susah pada setiap masa.

Supaya muhasabah boleh dilakukan dengan jujur dan ikhlas, lakukan proses ini di atas sejadah di keheningan malam, bersih dari hadas, berwudhu'. Sujud kepada Allah sambil merenung dosa-dosa yang telah kita lakukan sehingga rahmat Allah menghilang dari kehidupan kita. 

2. Ketika muhasabah diri, kita rasakan memang ada yang salah di dalam hubungan kita dengan Allah, hubungan kita dengan manusia, kita memohon keampunan dari Allah kerana pada saat ini kesusahan kita mungkin azab dari Allah untuk membersihkan diri kita. 

3. Setelah muhasabah dilakukan secara berterusan maka setelah itu bersabarlah. Allah akan menunjukkan jalan pada kita.

4. Setelah itu, kita cari bantuan Allah dengan mencari orang-orang yang lebih susah untuk kita bantu. Kita cari pertolongan Allah di tengah rintihan orang yang sakit, miskin dan Kaum dhuafa' terdiri dari orang-orang yang terlantar, fakir miskin, anak-anak yatim dan orang cacat.

5. Setelah itu barulah kita keluar berikhtiar mencari solusi.

Sama seperti ditimpa penyakit, sebelum menemui doktor, kita mengadu pada Allah tentang kesakitan kita dan kita kunjungi terlebih dahulu orang-orang yang susah untuk kita bahagikan rezeki yang kita ada untuk meringankan beban mereka. Setelah itu kita jalan menuju doktor dan pasrahkan (berserah) segalanya pada Allah. 

Dengan cara ini iktiar kita insya Allah akan betul-betul dimakbulkan oleh Allah. Mungkin dengan hanya berjumpa satu doktor sudah diberikan kesembuhan. Atau miungkin belum berjumpa doktor, pertolongan Allah sudah datang. ALLAH MEMPUNYAI BERJUTA CARA UNTUK MENOLONG HAMBA-NYA.