Tuesday, July 8, 2014

SIRI MOTIVASI DIRI... KERANA DIRIMU BEGITU BERHARGA...

Bismillah... Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Menyelesaikan Masalah Dengan Minda Separa Sedar Anda

Kadang-kadang idea-idea tidak wujud apabila anda menumpukan perhatian anda dan idea-idea datang apabila anda dalam keadaan bersantai.

Sebahagian besar ahli sains, artis-artis dan penulis-penulis melaporkan bahawa mereka mendapat idea terbaik dan wawasan apabila tidak berfikir tentang masalah itu. Ini menunjukkan bahawa idea kreatif akan hadir secara tidak sengaja.

Bila anda berhenti berfikir tentang sesuatu perkara dan memutuskan untuk melupakannya, minda separa sedar anda tidak berhenti bekerja. Adakala anda dapat  mengingati nama-nama, mendapat penyelesaian kepada masalah yang pernah anda lupakan dan idea-idea yang tidak disangka-sangka ketika anda bersantai dan tidak fikir tentang mana-mana perkara khusus.

UJIKAJI FIKIRAN

Menyelesaikan satu masalah sehingga anda telah memikirkan beberapa maklumat berkaitan. Bercakap dengan orang lain tentang masalah itu, bertanya soalan dan membuat banyak kajian sehingga anda berpuas hati.

Tulis sepucuk surat bagi minda separa sedar anda tentang masalah itu.

Buat surat itu secara terperinci dan khusus. Huraikan masalah, sifat-sifat, apa langkah yang  anda telah ambil, masalah-masalah, apa diperlukan, apa anda mahu, apa halangan-halangan dan sebagainya.

Kaedah ini akan membantu mentakrifkan satu masalah, menjelaskan isu, menunjukkan di mana lebih banyak maklumat diperlukan , dan menyediakan anda secara separa sedar untuk mendapatkan satu penyelesaian.

Surat tersebut mesti dibuat seperti  sepucuk surat yang  anda akan hantar kepada diri anda yang  sebenar.

Arahkan minda separa sedar anda untuk mencari penyelesaian. Tulis "Misi saya ialah untuk mencari penyelesaian kepada masalah itu. Saya mahu penyelesaian dalam sehari dua.” Simpan surat tersebut.

Anda akan dapat jawapannya secara tiba-tiba.... Itulah anugerah Allah Yang Maha Kuasa.....